Klinika za psihijatriju Vrapče, Udruga za zaštitu i promicanje mentalnog zdravlja Svitanje, Hrvatsko društvo za kliničku psihijatriju Hrvatskog liječničkog zbora i Hrvatsko psihijatrijsko društvo organizirali su 6. ožujka u Zavodu za oporavak i podršku u zajednici Klinike za psihijatriju Vrapče radionicu u sklopu Akademije oporavka s ciljem povećanja kompetencija psihijatara za poboljšanje komunikacije između stručnjaka, pacijenata i članova obitelji.
Adekvatna komunikacija je preduvjet za izradu individualnog plana liječenja i postizanja oporavka od mentalnog poremećaja. Trosmjerna komunikacija između stručnjaka, obitelji i osoba s iskustvom mentalnog poremećaja provela se, po PROSPEKT programu EU udruge EUFAMI, čija članica je udruga Svitanje.
Nakon uvodnog predavanja prof. dr.sc. Slađane Štrkalj Ivezić o Principima terapijske komunikacije, nastavilo se u radu po fokus grupama s temom: Prepreke i rješenja u trosmjernoj komunikaciji. Moderatori su bili za grupu stručnjaka prof. dr.sc. Slađana Štrkalj Ivezić, dr. sc. Dina Bošnjak Kuharić i dr.Ana Papić, Marijana Bavčević (peer worker) u grupi osoba s iskustvom mentalnog poremećaja i Davorka Vukadin, dipl.iur (peer worker) u grupi članova obitelji.
Nakon izvještaja o radu fokus grupa u kojima smo sudjelovali,
- osobe s iskustvom mentalnih poremećaja:
- kvalitetna i podržavajuća komunikacija s liječnikom
- prekratke kontole, dugo se čeka termin
- potreba za destigmatizacijom bolesti i rješavanjem predrasuda
- potreba za kvalitetnijim povezivanjem kroz empatiju i razumijevanje
- pozitivni komentari na dnevnu bolnicu
- ipak poboljšan pristup recimo u odnosu na rane 2000.-te..
- obitelj smatra kako u trosmjernoj komunikaciji:
- obitelj još uvijek ne postoji
- liječnici u razgovoru pred osobom s iskustvom mentalnih poremećaja govore o njoj u trećem licu on/ona
- nema edukacije o bolesti i oporavku/nema podrške i obitelji prepuštene same sebi a nerijetko okarakterizirane „neprijateljima“,
- nema osnaživanja – obitelji nerijetko sekundarni pacijenti
- obitelj nema nikakva saznanja niti utjecaja na plan oporavka
- informirani pristanak na liječenje je najčešće samo zaštita za liječnike, ako su te procedure uopće pacijenti svjesni
- obitelj se nema kome obratiti kada nastane kriza i visoko rizične situacije
- nadaju se grupama za roditelje organiziranim u bolnicama i vođenim od stručnjaka – odgovori = edukacija
- zabrinuti za intenzitet terapija pacijenata s liječnicima za vrijeme hospitalizacije – jednom tjedno?
- psihijatri za djecu – veliki manjak na području cijele Hrvatske
- zašto se u ranijoj fazi poteškoća ne uključuju psiholozi nego krećemo kad dođe do faze psihijatara?
3. struka smatra:
- da upućuju članove obitelji da je situacija danas bolja
- poteškoću predstavlja organizacija rada u sustavu
- potreba za normativima
- uključivanje suradnih struka – grupne programe
- potrebno je znanje o mogućnostima u sustavu, kome i kako uputiti pacijenta
- potreba za umrežavanjem
- informirani pristanak – ranije paternalistički pristup, mijenja se ali je još u fazi implementacije.
Role play primjer trosmjerne komunikacije prikazan je i kroz video čije su sudionice prod.dr.sc. Slađana Štrkalj Ivezić (predstavnica struke), Marijana Bavčević (predstavnica osoba s iskustvom) i Davorka Vukadin, dipl.iur (predstavnica člana obitelji) pokazale kako ponekad ta komunikacija izgleda, što treba izmijeniti i poboljšati, kako prepoznati nedostatke…
Na radionici su podijeljeni leci MOBILNI REHABILITACIJSKI TIM – INFORMACIJE ZA PACIJENTE.